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Non-pharmacological therapies for neurological and psychiatric disorders

Depression, anxiety and obsessive-compulsive disorders, fibromyalgia, tinnitus, Parkinson's disease, Alzheimer's dementia, fatigue (ME/CFS), Long-Covid, PTSD, etc.


About us

As one of the few neurological practices in Germany, NeuroPraxis Mannheim - Specialist Practice for Neurology has been offering outpatient, anesthesia-free, non-invasive neurostimulation, in particular brain stimulation, as a supportive therapy measure since 2019. Various procedures are used: 1. transcranial magnetic stimulation (rTMS), 2. transcranial electrical stimulation (tDCS, tACS, tRNS), 3. transcranial pulse stimulation (TPS) with focused shock waves, and 4. non-invasive vagus nerve stimulation (nVNS). 

These procedures aim to modulate specific neurological functions and processes by applying stimuli to the nervous system using the plasticity of the brain.

Our focus is on the treatment of complex syndromes, in particular neurodegenerative diseases such as Alzheimer's dementia and Parkinson's disease, or fatigue and long Covid syndromes, as well as psychiatric diseases that can occur comorbidly with these diseases or independently, individually or in combination, such as depression, anxiety and obsessive-compulsive disorders or post-traumatic stress disorders.

Thanks to the latest accelerated stimulation protocols, we can offer several TMS applications within half a day, which means that patients from remote locations can also take advantage of our therapy ... more information can be found here.


Trasnskranielle Magnetstimulation (TMS)

Transcranial magnetic stimulation (TMS) is a non-invasive, anesthesia-free and relatively painless procedure that has been used successfully for therapeutic purposes since 1995. It is based on the physical principle of electromagnetic induction. A magnetic coil generates a pulsating magnetic field that induces transcranial electrical currents in the underlying brain tissue at a depth of up to three centimeters.

Numerous high-quality clinical studies have demonstrated the success of TMS in the treatment of a variety of neuropsychiatric and psychiatric disorders, where a significant improvement in symptoms can be achieved.

We use TMS in the outpatient treatment of e.g. anxiety disorders, brain fog, depression, fatigue (ME/CFS), fibromyalgia, long Covid syndrome, post-traumatic stress disorder, schizophrenia and schizoaffective psychoses, tinnitus or obsessive-compulsive disorder and are one of the few practices in Germany with experience in the treatment of dementia and Parkinson's disease with TMS.


Trasnskranielle Pulsstimulation (TPS)

Transcranial pulse stimulation (TPS) is a novel, non-invasive, anesthesia-free and painless method of brain stimulation using focused shock waves with relatively low energy. These are applied as pulses through the skull into the brain and can reach brain regions up to eight centimeters deep.

Initial clinical studies indicate that TPS can preserve and in some cases even improve cognitive function in the treatment of neurodegenerative diseases. According to these studies, TPS can improve the performance of activities of daily living and other executive functions and significantly reduce neuropsychiatric symptoms.

We use TPS in the treatment of dementia, fatigue (ME/CFS), long Covid syndrome and Parkinson's disease, after providing patients and relatives with detailed information that based on the current evidence TMS should be the brain stimulation therapy of first choice.


Trasnskranielle Gleichstromstimulation (tDCS)

Transcranial direct current stimulation (tDCS) is a non-invasive, anesthesia-free and painless procedure. Weak continuous electrical currents are conducted transcranially into the brain via electrodes attached to the scalp. These reach a depth of up to half a centimeter.

This procedure has been used therapeutically and investigated in clinical studies since the early 2000s and has proven to be effective in the treatment of various neurological and psychiatric disorders. These include depression, post-stroke rehabilitation, fibromyalgia and chronic pain. tDCS also shows promise in improving cognitive function.

As the effectiveness of tDCS is no greater than that of TMS, with the exception of treatments to improve certain cognitive functions, we use this procedure primarily when patients are looking for an acceptable alternative for pain-free long-term treatment.


Non-invasive Vagus Nerve Stimulation (nNVS)

Nichtinvasive Vagusnervstimulation (nNVS)

Non-invasive vagus nerve stimulation (nNVS) is a non-invasive, anesthesia-free procedure that works by targeted stimulation of the vagus nerve. A device is placed on the neck, where the vagus nerve is accessible on the surface of the skin, and electrical impulses are delivered through the skin.

Since its introduction in the early 2000s, nNVS has proven effective in the treatment of various headache disorders, including migraine, cluster headaches, hemicrania continua and paroxysmal hemicrania. The stimulator we use is the only FDA-approved device that works without medication.

A key advantage of nNVS is its non-invasiveness and low side effects, making it an attractive option for patients who want to avoid invasive procedures or for whom other therapies do not work. In addition, the device is portable and allows patients flexibility in everyday use.


Arrange an informational meeting

If you have any questions or would like more information, please arrange an information meeting online (video call possible) or write to us using the contact form.


We are one of the few neurological practices in Germany to offer neurostimulation with rTMS, tDCS, TPS and nNVS. We have extensive experience in the successful treatment of complex clinical conditions with personalized therapy concepts. 


Thanks to the latest accelerated stimulation protocols, patients from remote locations can also receive several TMS applications in half a day.


Comparing rTMS, TPS and tDCS

rTMS, TPS and tDCS are non-invasive neurostimulation procedures that can be performed on an outpatient basis and without anesthesia. They are known for their minimal or non-existent side effects during and after application. These procedures can be used both as stand-alone therapies and in combination with drug treatments. Private health insurance companies generally cover the costs in all three cases.


However, there are significant differences between the three methods in the following areas:

Level of Evidence: rTMS and tDCS are well documented by numerous high-quality, randomized and placebo-controlled clinical studies. For TPS, on the other hand, there are initial clinical studies without control groups that provide indications of possible efficacy in neurodegenerative diseases such as Alzheimer's and Parkinson's.


Seating during a session: With rTMS and TPS, patients sit on a chair during treatment. No head movement is possible with rTMS, whereas the head can move freely with TPS. In contrast, tDCS allows patients to move freely during treatment and even perform other activities.


Pain level: Both tDCS and TPS are generally perceived as pain-free. In contrast, rTMS is described as being low-pain.


Stimulation sites: With rTMS and tDCS, stimulation is targeted at specific areas of the brain using fixed magnetic coils or electrodes. With TPS, on the other hand, the impulses are distributed manually over larger areas of the brain.


The duration and frequency of treatment sessions varies considerably depending on the procedure, meaning that no generally applicable information can be given. The specific areas of application of the procedures also often overlap. The decision in favor of a particular procedure should primarily depend on the available scientific evidence.


Our approach

We primarily pursue an evidence-based approach and are not fixed on a specific neurostimulation procedure. In addition to transcranial magnetic stimulation (TMS), we also use transcranial electrical stimulation (TES, including tDCS, tACS, tRNS), transcranial pulse stimulation (TPS) and non-invasive vagus nerve stimulation (nNVS). Through this diversity, we minimize the risk of overusing a particular procedure, even if it is not best suited for a particular condition.


We identify and analyze clinical studies to quantify the effectiveness of neurostimulation therapies. From these studies, we obtain parameters that give us information about the chances of success of a treatment, e.g. (i) response rate (proportion of the treated group that achieved a minimum improvement), (ii) effect size (average improvement in the treated group), (iii) duration of achieved improvement (average duration of effects in the treated group)
... learn more.


Blog

Transkranielle Magnetstimulation (TMS)
By Dr. M. Torres July 20, 2024
Die Gründe für die geringe Bekanntheit von TMS in Deutschland sind vielfältig und komplex. Mangelnder Translation von Ergebnissen aus der Forschung erschwert die Verbreitung von TMS
Transkranielle Pulsstimulation (TPS)
By Dr. M. Torres June 19, 2024
Diese Aufklärung soll Menschen helfen, TPS besser zu verstehen und ihre Möglichkeiten und Grenzen zu erkennen. Ungeachtet der Tatsache, dass TPS vielversprechende Ergebnisse zeigt, gibt es Missverständnisse über sie
Neuroplastizität, Neuromodulation und Neurostimulation
By Dr. M. Torres May 22, 2024
Zu Stimulation des Nervensystems werden Reize eingesetzt, um die neuronale Aktivität zu modulieren. Dies geschieht mit dem Ziel, die Plastizität des Nervensystems zu beeinflussen.

Contact Us

If you have any questions or would like more information, please arrange an information meeting online (video call possible) or write to us using the contact form.


We are one of the few neurological practices in Germany to offer neurostimulation with rTMS, tDCS, TPS and nNVS. We have extensive experience in the successful treatment of complex clinical conditions with personalized therapy concepts. 


Thanks to the latest accelerated stimulation protocols, patients from remote locations can also receive several TMS applications in half a day.


Frequently Asked Questions (FAQ)

  • Wie unterscheiden sich Plastizität, Modulation und Stimulation?

    Neuroplastizität bezeichnet die Fähigkeit von Neuronen und neuronalen Netzwerken, ihre Anatomie und Funktion entsprechend ihrer Nutzung anzupassen. Diese Anpassungsfähigkeit manifestiert sich auf verschiedenen Ebenen, einschließlich der synaptischen Plastizität, bei der die Stärke der synaptischen Übertragung je nach Aktivität modifiziert wird. Auf einer umfassenderen Ebene ermöglicht die kortikale Plastizität den neuronalen Netzwerken, ihre Größe und Konnektivität zu verändern, was die Neuorganisation von sensorischen und motorischen "Karten" besonders nach Verletzungen oder beim Erlernen neuer Fähigkeiten unterstützt. In der medizinischen Praxis wird Neuromodulation eingesetzt, um durch gezielte Reize oder Medikamente die Nervenaktivität zu modifizieren, wodurch die Plastizität der Neuronen therapeutisch genutzt wird, um bestimmte neurologische, psychiatrische und neuropsychiatrische Zustände zu behandeln. Neurostimulation, die sowohl elektrische als auch magnetische und mechanische Reize umfasst, zielt darauf ab, neuronale Aktivität gezielt anzuregen oder zu hemmen, um die Behandlung dieser Erkrankungen zu unterstützen. 

  • Welche Arten der therapeutischen Neurostimulation gibt es?

    Unter Neurostimulation versteht man die Anwendung kontrollierter elektrischer, elektromagnetischer oder mechanischer Impulse zur gezielten Beeinflussung neuronaler Aktivität.  Die Neurostimulation wird vor allem zur Therapie verschiedener neurologischer und psychiatrischer Erkrankungen eingesetzt.  Sie lässt sich in invasive und nicht-invasive Formen unterteilen. Bei den invasiven Verfahren werden kleine Geräte unter Vollnarkose in den Körper implantiert, bei einigen nichtinvasiven Verfahren erfolgt die Stimulation selbst auch unter Narkose. Etablierte Verfahren der Neurostimulation sind die Elektrokonvulsionstherapie (EKT, nicht-invasiv, Therapie unter Vollnarkose), die tiefe Hirnstimulation (DBS, invasiv, Implantation unter Vollnarkose), die transkranielle Elektrostimulation (tDCS, tACS, tRNS, nicht-invasiv), die repetitive transkranielle Magnetstimulation (rTMS, nicht-invasiv), die Rückenmarkstimulation (SCS, minimal-invasiv, Implantation unter Vollnarkose) und die Vagusnervstimulation (VNS invasiv, Implantation unter Vollnarkose, oder nNVS nicht-invasiv aber schmerzhaft). Hinzu kommen neue Verfahren wie die transkranielle fokussierte Stoßwellenstimulation (TPS, nicht-invasiv), die epikranielle fokussierte Stimulation (EFS, minimal-invasiv, Implantation unter Vollnarkose) und die fokussierte Ultraschallstimulation (FUS, nicht-invasiv).

  • Was ist der Unterschied zwischen Neurostimulation und Hirnstimulation?

    Neurostimulation und Hirnstimulation sind beides medizinische Verfahren, die auf das Nervensystem einwirken, sich aber in Anwendungsbereich und Zielsetzung unterscheiden. Neurostimulation bezeichnet ein breites Spektrum von Verfahren, mit denen verschiedene Teile des Nervensystems stimuliert werden sollen. Dazu gehören das zentrale Nervensystem (Gehirn und Rückenmark) und das periphere Nervensystem. Zur Neurostimulation kann auch die Stimulation autonomer Nerven gehören, wie z. B. bei der Vagusnervstimulation. Die Techniken können invasiv oder nicht-invasiv sein und werden bei einer Vielzahl von Erkrankungen eingesetzt, darunter Epilepsie, chronische Schmerzen, Depressionen und Bewegungsstörungen. Die Hirnstimulation ist eine spezifischere Kategorie der Neurostimulation, die sich ausschließlich auf das Gehirn konzentriert. Dazu gehören Techniken wie die tiefe Hirnstimulation (DBS), die transkranielle Magnetstimulation (TMS), die transkranielle Gleichstromstimulation (tDCS) und die transkranielle fokussierte Stoßwellenstimulation (TPS). Die Hirnstimulation wird insbesondere zur Behandlung von neurologischen und psychiatrischen Erkrankungen eingesetzt, die in direktem Zusammenhang mit der Hirnfunktion stehen, wie z.B. Parkinson, Depressionen, Angst- und Zwangsstörungen. 

  • Was ist der Unterschied zwischen invasiver und nicht-invasiver Neurostimulation?

    Als nicht-invasive Neurostimulation werden Verfahren bezeichnet, die das Nervensystem stimulieren, ohne dass chirurgische Eingriffe oder das Eindringen kleiner Geräte (Stimulatoren) in den Körper notwendig sind. Diese Techniken ermöglichen es, die neuronale Aktivität von außen zu beeinflussen, ohne die Haut oder anderes Gewebe zu durchdringen, wie z. B. die transkranielle Magnetstimulation (TMS), die transkranielle Gleichstromstimulation (tDCS) und die transkranielle fokussierte Stoßwellenstimulation (TPS). Da nicht-invasive Verfahren keinen chirurgischen Eingriff erfordern, sind sie im Allgemeinen sicherer und mit weniger Risiken und Nebenwirkungen verbunden als invasive Verfahren. Nicht-invasive Verfahren können häufig und regelmäßig ohne größere Belastung für den Patienten durchgeführt werden. Bei invasiven Verfahren werden die Stimulatoren unter Vollnarkose implantiert. Bei einigen nicht-invasiven Verfahren, wie z.B. der Elektrokrampftherapie (EKT), wird die Stimulation unter Vollnarkose und Muskelrelaxation durchgeführt, um Schmerzen oder Verletzungen durch die Behandlung zu vermeiden. 

  • Ist eine Kostenübernahme durch die Krankenkasse möglich?

    Die transkranielle Magnetstimulation (TMS) oder die transkranielle Pulsstimulation (TPS) sind bisher nicht im Leistungskatalog der gesetzlichen Krankenkassen enthalten. Bei stationärer Behandlung übernehmen die gesetzlichen Krankenkassen die Kosten für eine TMS-Therapie nur bei Depression und Schizophrenie. Voraussetzung ist, dass der behandelnde Arzt diese Therapieform im Rahmen eines Gesamtkonzeptes für sinnvoll erachtet. In der Regel erhalten die Patienten im stationären Umfeld maximal fünf Sitzungen pro Woche, sodass bei relativ kurzen Aufenthalten die empfohlene Anzahl von Sitzungen nicht immer gewährleistet werden kann. Interessierte Patienten müssen dann die Therapie mit TMS ambulant fortsetzen. Eine Kostenübernahme durch private Krankenversicherungen ist bisher die Regel. Im Einzelfall hängt der Umfang der Kostenübernahme von Art und Umfang des gewählten Tarifs ab. 

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